Analiza wykopalisk z głównej strony Wykop.pl

Czytanie zajmie Ci około 21 minut

Czy Wykop to obraz całego świata czy tylko specyficzny dla społeczności wycinek? Co cieszy się największym powodzeniem?

Wykop to serwis tworzony przez użytkowników. Każda informacja jest dodawana, oceniana i komentowana przez społeczność. Te najciekawsze (z największą liczbą wykopów, czyli głosów pozytywnie oceniających dodane znalezisko) trafiają na stronę główną. Analizą tego co trafiło na główną stronę Wykopu się zajmiemy.

Kiedyś była taka analiza (Statystyki wykopu z lat 2005-2017), ale nowszej nie znalazłem. Sporo takich materiałów przewija się przez Reddit o Reddicie. Dlaczego więc, nie zrobić tego samego dla naszego polskiego odpowiednika?

Dane zostały zebrane wieczorem 2 grudnia 2018 roku, tylko z pierwszych trzech tysięcy stron strony głównej serwisu. Świetnie byłoby mieć dane o każdym znalezisku, o tym kto zagłosował na plus, kto na minus. Tych danych byłoby bardzo dużo, ale nie chciałem ich zbierać. Zajęło by to dużo czasu, jeszcze więcej zajęła by obróbka, a mam inne rzeczy do roboty. Początkowo analiza ta miała być wprawką do nauki Pythona, ale stanęło (jak zwykle) na R. W Pythonie napisałem skrypt scrappujący dane. Skrypty (jakieś szczątkowe) i zebrane dane znajdziecie na moim repo.

Zacznijmy od liczby znalezisk wpadających na stronę główną.

Widzimy, że liczba ta jest mniej więcej stała i jest to średnio około 65 znalezisk dziennie (max to 156 – 19 grudnia 2015, minimum to 31 z 11 czerwca 2016 roku). Rozkład jest ładny, symetryczny, taki Gauss prawie.

Znajdźmy absolutne hity – czyli znaleziska najwyżej wykopane:

Aby było łatwiej je przeglądać (i dowiedzieć się o czym są – na podstawie opisów dodanych przez zgłaszających) poniżej tabela z bardziej szczegółowymi informacjami:

Data dodania znaleziska Tytuł znaleziska Opis znaleziska Liczba wykopów
2015-10-11 Euro 2016: Awans Polski! Mecz eliminacji mistrzostw Europy 2016 zakończył się wynikiem Polska 2 – 1 Irlandia. Bramki dla naszej reprezentacji strzelili Krychowiak i Lewandowski 11569
2015-11-11 Flaga na głównej! Skoro administracja nie potrafi, to my wywieśmy flagę na głównej! Uszanujmy historię Polski. 11856
2016-03-06 Szukam kilkunastu Wykopowiczów, którzy zamieszkają w moim mieszkaniu. cz II Ciąg dalszy historii z dzikimi lokatorami… 9605
2016-03-26 Piotr (@gnida84) przegrał walkę W Katowicach zmarł 32-letni Piotr Wojtas. Od roku zmagał się z rakiem krwi. Wyrazy współczucia dla rodziny. 8755
2016-03-26 Zmarł Piotrek – @Gnida84. Pomoc dla Jego rodziny. Jak wiecie Mirki, dzisiaj dotarła do nas bardzo smutna informacja. Nasz Mirkowy Cumpel, @Gnida84 niestety przegrał swoją walkę z nowotworem. Jest pewnie w lepszym świecie i już nic Go nie boli ani nie musi cierpieć. Niestety – Piotrowi już nie pomożemy tutaj. Ale Piotr miał również dziecko oraz… 8761
2016-06-30 Dziękujemy za najlepszy turniej od dekad! W naszych sercach zostaniecie na długo Dziękujemy za najlepszy turniej od dekad! I tak zapisaliście się złotymi zgłoskami w historii polskiej piłki! Tyle emocji, ta aura w każdym mieście, to poczucie przynależności. I ta duma, że graliście naprawdę świetnie! Chłopaki, dziś nic się nie stało! Dziękujemy za te emocje, puste ulice w… 10874
2016-06-30 Pokażmy Kubie nasz szacunek – Kuba jesteś wspaniały – DZIĘKUJEMY!!! Kuba dziękujemy za za#ebisty turniej! Pokażcie swój szacunek i wsparcie dla naszego niesamowitego piłkarza! DZIĘKI! 8391
2016-10-24 Wykopie, moderacjo, zarządzie Wykop SA… czy was już doszczętnie pogięło?? moje krótkie gorzkie żale. Wchodzę na wykop i uwierzyć nie mogę. Dno dna… 7754
2016-12-21 „“Jaglak”” bierze sprawy w swoje ręce, nie pierniczy się. Dziś filmik z Maksem, który był twórcą strony obrażającej mnie i moją rodzinę, publikując przeróbki zdjęć i treści pedofilskie. Niech ten film będzie przestr… 8413
2017-01-06 Kamil Stoch zwycięzcą 65. Turnieju Czterech Skoczni! Stoch zwycięstwem w Bischofshofen przypieczętował triumf w 65. edycji Turnieju Czterech Skoczni! 8908
2017-05-22 Zmarł Zbigniew Wodecki. Miał 67 lat Oficjalna strona Zbigniewa Wodeckiego. Na stronie: nadchodzące koncerty, biografia (w tym dyskografia, filmografia i piosenki), multimedia (zdjęcia, przegląd internetu i filmy) oraz kontakt. 8071
2017-11-07 Choinka 2017 z WiFi :) Rozdajo! Mirki…. do świąt jeszcze trochę, ale mam już dziś dla Was fajny gadżet … 8209
2018-01-08 Willa Karpatia atakuje swoich gości TL;DR Ciocia wystawiła negatywny komentarz Willi Karpatia, na co oni wymyślają kłamstwa żeby ją oczernić na FB. 8607
2018-03-14 Stephen Hawking nie żyje The physicist and author of A Brief History of Time has died, a family member has said 12640
2018-06-18 Wykopowicze, nie pozwólmy Unii Europejskiej zniszczyć Internetu! 20 czerwca Parlament Unii Europejskiej będzie głosował za wprowadzeniem nowego prawa autorskiego, które zablokuje swobodną wymianę treści w internecie. Prawo autorskie dotyczy wszystkich (nie tylko muzyków, fotografów czy twórców filmów), dlatego jego zmiana będzie oddziaływać także na Ciebie. 18726
2018-06-20 Komisja Parlamentu Europejskiego przegłosowała cenzurę internetu! Art. 13 cenzurujący internet został przegłosowany 15:10 głosami komisji JURI, a art. 11 czyli podatek od linków 13:12. 10153
2018-06-21 List otwarty do Pana Europosła Tadeusza Zwiefki Kontynuujemy walkę o wolność Internetu – niech usłyszą nas w Parlamencie Europejskim! 7535
2018-09-30 Polscy siatkarze Mistrzem Świata! Fantastyczna gra biało-czerwonych! To był prawdziwy koncert biało-czerwonych. Polscy siatkarze w pięknym stylu pokonali 3:0 Brazylię i po raz trzeci w historii wywalczyli tytuł mistrzów świata. 13988
2018-11-10 Polska flaga na główną z okazji 100-lecia odzyskania niepodległości Tym razem prawidłowa 8082
2018-11-21 Robert Kubica wraca do F1: Pojedzie w Williamsie! Orlen będzie sponsorem… Robert Kubica wraca do Formuły 1! Od przyszłego sezonu ma występować w barwach Williamsa. Sponsorem zespołu zostanie Polski Koncern Naftowy Orlen, który wyłoży na to aż 10 milionów euro – dowiedzieli się dziennikarze RMF FM. 9813

W tabeli znaleziska ułożone są według kolejności (daty) dodawania. Dzięki temu może łatwiej będzie umiejscowić w czasie jakieś konkretne znaleziska.

To hity, a te najmniej popularne, ale już łapiące się na stronę główną?

I szczegóły dla dziesięciu z najniższą liczbą wykopów:

Data dodania Tytuł Opis Wykopy
2015-12-15 Ludzie dali nam ponad 120 tys. zł na wymarzony dom na wodzie [AMA] Kampania zakończyła się sukcesem. Mamy 120 395 pln. Chętnie odpowiem na wszystkie pytania, co warto, a czego nie warto robić w kontekście kampanii finansowania społecznościowego. Dziękujemy za poprzednie dwa wykopy. tl;dr 111
2015-12-15 Niemiecka manifestacja proimigrancka w Szczecinie – przyszło 15 osób Niemiecka lewica w Szczecinie chce uczyć Polaków tolerancji i multikulturalizmu – 13 grudnia w manifestacji „“Solidarność bez granic”” wzięło udział około 15 osób łącznie z lewakami z Niemiec. 131
2015-12-15 Sąd zwrócił prawo jazdy taksówkarzowi, który przejechał dziewczynę na… Wielka łaska wysokiego sądu: mężczyzna z narkotykami we krwi zabija na pasach młodą dziewczynę, ale sąd oddaje mu prawo jazdy, bo i tak jeździ bez dokumentu. Jest taksówkarzem i z sądowego zakazu nic sobie nie robi, więc sędzia od zakazu go uwalnia. Decyzja, od której włosy jeżą się na… 115
2015-12-15 Introligator przy pracy Miło popatrzeć na zapomniany już zawód. 99
2016-01-04 MCI przejmuje Dotpay Fundusz zarządzany przez PEM przebił Innovę i zapowiada kolejne inwestycje w e-płatności. A do wydania w 2016 r. ma nawet 800 mln zł. 126
2016-01-26 Triathlon w Gdańsku? Spoko. Ale pod dachem? Też tak można! Można pokonać 1/4 Ironmana, nie ruszając się spod dachu :) 135
2017-05-12 Polskie skanery i drukarki 3D w archeologii Rzadka okazja dla fanów druku 3D – na UKSW będzie niedługo można nie tylko posłuchać o zastosowaniu drukarek CJP i polskich skanerów 3D w archeologii, ale też je obejrzeć i własnoręcznie wypróbować 126
2017-10-10 SNES Classic Mini zhakowany! Gracze już instalują dodatkowe gry. Cóż, nie potrzeba było wiele czasu, aby obejść zabezpieczenia SNESa Classic Mini. Właściwie, potrzeba go było mniej niż w przypadku NESa Classic Mini. 136
2017-11-21 Kongres Polonii Amerykańskiej żąda przeprosin od stacji NBC „To pomoże wam zrozumieć reformę podatkową. Dziesięć osób dostało w barze rachunek na 100 dolarów. Ale ósmy to Polaczek, więc jest głupi jak kilo gwoździ” – można było usłyszeć w popularnym programie Saturday Night Live. 92
2018-05-19 AMA – pracownik biblioteki w Warszawie Mirki, od kilku lat pracuję w jednej z warszawskich bibliotek oraz trudnię się m.in. obsługą czytelników i noszeniem książek. Zapraszam do zadawania pytań ( ͡° ͜ʖ ͡°) 96

To są pojedyncze znaleziska, ciekawsza jest cała grupa.

W pierwszej kolejności zobaczmy jakie są najpopularniejsze tagi (najczęściej używane) przypisane do znalezisk, które trafiły na stronę główną.

Ponad 8% znalezisk dodanych jest z tagiem #polska, prawie 6% – #ciekawostki. I to w sumie charakteryzuje Wykop: informacje (krajowe i światowe – #świat w prawie 4% znalezisk na głównej, podobnie #europa) oraz jakieś ciekawostki (zapewne technologiczne, naukowe i rozrywkowe – patrząc po kolejnych tagach).

Policzmy średnią z wykopów dla każdego z tagów (prezentowane są te najpopularniejsze), na wykresie niżej w nawiasie liczba znalezisk z danym tagiem:

Średnie są oczywiście mylące – jedno znalezisko z jakimś unikalnym tagiem i rekordową liczbą wykopów zagarnia pierwsze miejsce w takim rankingu.

Możemy spróbować znaleźć popularne tagi w inny sposób. Na przykład weźmy każdy dzień z osobna i dla niego policzmy średnią liczbę wykopów dla każdego z tagów występujących danego dnia. Dzięki temu znajdziemy najbardziej nośne tagi danego dnia. Które tagi najczęściej wygrywały w danym dniu?

W nawiasie liczba wygranych dni. Tutaj mamy odmienną grupę od najpopularniejszych tagów. Widać zapewne konkretne okresy w historii Wykopu, szczególnie #afera. Co wpadło w ten tag? Najpopularniejsze znaleziska z tagiem #afera z dni, kiedy #afera zdominowała stronę główną to:

Data dodania Tytuł Opis Wykopy
2015-10-15 Student odmawia uczestnictwa w zajęciach, ponieważ nie uważa się za gwałciciela Student z Uniwersytetu Warwick doczekał się napastliwych komentarzy ze strony części internautów, kiedy krytycznie ocenił otrzymane zaproszenie do uczestnictwa w „“sex consent training lessions””. Stwierdził, że nie musi być uczony, jak nie być gwałcicielem – to dla niego naturalne.

Co sądzicie?

1706
2015-11-08 Cała Warta martwa! Nie pijcie wody w Poznaniu! Zdychają nawet dziki. Żrące kwasy z akumulatorów spuszczone do Warty przez januszów biznesu.Rzeka zatruta na dziesiątki lat.Wszystko na północ od Poznania skażone! Władzę milczą.. 4703
2015-12-31 Oszukali podwykonawców na 100 mln zł Firma budowlana POLBUD ma rozmach. Nie zapłaciła 500 podwykonawcom, którzy budowali własnymi materiałami. Większość z nich ogłosiła bankructwo i pozostała z długami osobistymi nawet do 600 tys. zł. Sądy rozkładają ręce. Ktoś nawet popełnił samobójstwo. Trzeba to nagłośnić! 2747
2016-03-14 Jak Polski Bus traktuje klientów. Grożenie smiercią Jak POLSKI BUS traktuje swoich klientów, na moim przykładzie. 5807
2016-07-27 Manipulacja poziom Goebbels – buraczany profil wzbił się na wyżyny Profil przyjazny opozycji pokazał dzisiaj „“pazur”“. Zamieszczony został wpis, który to jest kłamstwem mającym na celu”“zmieszanie z błotem”” ŚDM. Jeśli to żart, to zaprawdę w złym guście, a osoby za niego odpowiedzialne powinny odpowiedzieć prawnie. 2511
2016-08-10 Janusz PR kolejny janusz pr- kemping Kaliforniacamp Mielno link 3835
2017-01-02 Mój tata i chłopak skatowani przez policje, poszukuję ludzi którzy to nagrywali DRODZY INTERNAUCI POSZUKUJE POMOCY!!! W sobotę 31.12.2016 w Zakopanem mój tata oraz chłopak zostali nieludzko skatowani przez funkcjonariuszy tamtejszej policji. Nagrywał to tłum przypadkowych ludzi, a ja naprawdę potrzebuje zdobyć któreś z tych nagrań (jako dowód, nie potrzebuje… 3557
2017-01-25 Capital Innovation z Poznania grozi pozwami za opinie na Wykopie Tekst ten jest autorstwa kilku osób, które były w jakiś sposób związane z Capital Innovation (byli pracownicy lub klienci) i ma na celu ostrzec przed praktykami stosowanymi przez firmę. Capital prowadzi intensywne poszukiwania zarówno pracowników jak i klientów na terenie Poznania i okolic, więc… 2719
2017-04-30 Szukał pomocy na wykopie. W zamian się nie wywiązał ze zobowiązania #oszukujo Zapewne pamiętacie tę akcję gdzie został skradziony sprzęt DJ? na dole przedstawiony został mini konkurs, gdzie można było zgarnąć 100 zł za mem z kotem… 2234
2017-05-20 Odpowiedź na oświadczenia ASO AUTO SEVA SIERADZ z dowodami i nagraniem TL:DR Zapraszam do obejrzenia filmiku i zdjęć jako dowody na zarzuty kłamstwa przez serwis Auto Seva Sieradz. 1621
2017-05-25 Capital Innovation próbuje wykiwać Wykop i działać dalej pod nazwą R_cre Poznańska firma, będąca bohaterką afery sprzed kilku miesięcy, dzięki sile Wykopu praktycznie przestała funkcjonować. Sprawiedliwości stała się zadość. Jej właściciele jednak się nie poddają i próbują rozkręcić ten sam biznes od nowa. Znów potrzebna jest moc Wykopu, żeby ostrzec nieświadomych ludzi. 2341
2017-06-06 Uwaga, KUBUŚ oszalał! Mirki i Mirabelki, uważajcie na Kubusia! Moim zdaniem koleś oszalał, bo sprzedaje nieomal czysty cukier (95 gram cukru w 100 gramach produktu) jako herbatkę o smaku malinowo-różanym dla niemowląt od szóstego miesiąca życia… Tak, 95% cukru w herbatce dla sześciomiesięcznego dzieciaka. WTF Kubuś?! 2687
2017-07-21 Taksówkarz na Wykop @leeshay fałszuje dokumentacje bankową, żeby oczernić Ubera Kolejna porażka taryfiarzy 2845
2017-07-27 WTF? Pełne dane osobowe wielu ludzi dostępne dla wszystkich. Dowody, umowy, pity WTF??? Pełne dane osobowe wielu ludzi dostępne dla wszystkich. Umowy o pracę, akty notarialne, skany dowodów, praw jazdy, aktów zgonu, małżeństwa, PITy i wiele innych dokumentów. 3097
2017-07-31 Pamiętacie brajanka potrąconego przez rowerzystę? Ojciec prawdopodobnie okłamał dziesiątki tysięcy osób! Rowerzysta zgłosił się na Policję. Cytując źródło: „” Cyklista się zatrzymał i udzielał pomocy””. Pozostaje pytanie, kto wymyślił wersję o ucieczce, ojciec czy babcia? 1960
2017-08-10 Nastolatkowie ponownie znęcają się nad niewinnym chłopakiem Ponownie ta sama grupa z wczorajszego nagrania tj 9 sierpnia 2205
2017-08-14 Projektor nie działa, ale i tak kino sprzedaje bilety. W białostockim heliosie w galerii alfa sprzedają bilety pomimo tego że projektor nie działa. Obraz znika na kilkanaście sekund co 10-15 minut. Kierownik nie widzi nic złego w sprzedaży biletów za normalną cenę nieświadomym klientom. Ludzie nie dajmy się tak traktować. Proszę Was o wykop efekt. 3396
2018-01-21 „“Straciłam pięć lat życia przez tę rodzinę””. Dziennik Wschodni dołączył do akcji: Rzucanie petardami, zabrudzanie posesji, wyzwiska, nękanie i zastraszanie w internecie, śledzenie, a wreszcie grożenie śmiercią. To życie Bożeny Wołowicz, której historię po raz pierwszy pokazaliśmy w 2016 r. 4790
2018-02-14 NBP wydał prawie 100tys złotych na youtuberów krytykujących kryptowaluty! NBP wydał 91 221,99 zł na youtuberów i reklamy na facebooku i youtube w kampanii dezinformacyjnej przeciwko kryptowalutom! Gamellon Sp. z o.o- sieć partnerska z którą nawiązał współprace NPB zrzesza miedzy innymi Dubiela który nakręcił słynny film z DubielCoinami  Nie ma więc… 3060
2018-03-04 AFERA!! Nowe reklamy na wykop.pl AFERA!! Najnowszy odcinek afery związanej z reklamami na wykop.pl. Od poniedziałku zostały wprowadzony nowy typ reklam, które automatycznie przekierowują użytkownika na strony bukmacherskie lub typu „“Wygrałeś iPhone’a!!!””. Prosimy o wyłączenie reklam. 2641
2018-04-01 Michał Białek: „“naprawię tagi, moderator 38t2 we wtorek otrzyma wypowiedzenie””. Witam, przed chwilą rozmawiałem z Michałem Białkiem. Powiedział, że wyrzuci moderatora 38t2 oraz że naprawi tagi (za pól roku). Spokojnie mamy czekać i mu nie przypominać bo pamięta. Pozdrawiam i liczę, że was ucieszy ta wiadomość! :-) 3975
2018-04-03 Kobieta która złożyła fałszywe zeznania obciążając Tomasza Komende, poszukiwana! Policja i prokuratura poszukuje kluczowego świadka Doroty P. To właśnie jej zeznania przyczyniły się do powiązania Tomasza Komendy  z morderstwem 15-letniej Małgosi. „Popamiętasz mnie” — takie słowa od Doroty P. miała usłyszeć matka Komendy. Dorota P. i Tomasz Komenda nigdy się… 2968
2018-04-06 Polski rząd właśnie zniszczył najszybciej rozwijającą się branżę na świecie. Ministerstwo Finansów opublikowało komunikat, który może spowodować masowe bankructwa i samobójstwa osób handlujący kryptowalutami. Z kapitału 15 tys złotych możesz zapłacić 500 tys podatku. Brzmi kompletnie nierealnie? Nie – to tylko Polska. 3843
2018-04-14 Rafalala wypowiada wojnę wykop.pl „“Wykop.pl to jedno wielkie gówno. Sprawa trafia na Policję.”” 2875
2018-05-12 Co łączy reklamy na FB i aparat w Twoim telefonie. Na pewno nie jest to miłość. Nie będę się rozpisywał. Temat dotyczy FB i wykorzystania aparatu w naszym tel. Wczoraj po wykonaniu foto butów, FB na podstawie tych zdjęć dobrało mi reklamę wyświetlając produkt tej samej firmy. Pewnie dla wielu z was to nic zaskakującego i odkrywczego. Dopiero teraz tak na prawdę uświadomiłem… 1456
2018-08-18 [AFERA] – DAWTONA Leszno wylewa szlam na pola w okolicy zakładu. [WYKOP EFEKT] Poprzednie znalezisko zostało uznane za nieprawdziwe, dlatego wybrałem się tam dzisiaj osobiście i potwierdziłem to, o czym pisał poprzedni Mirek 1564
2018-09-06 WP przypisuje sobie sukces Wykopu „“Sukces WP. Po naszych publikacjach producent Doritos zmienia skład”” 4010
2018-09-12 LISTA POSŁÓW PO GŁOSUJĄCYCH ZA CENZURĄ INTERNETU Są już wyniki imienne i mamy listę hańby posłów PO głosujących za cenzurą internetu. 5962
2018-09-14 TVN zakazuje nazywania ACTA2 po imieniu na antenie swojej stacji Dzień wcześniej stacja w głównym wydaniu”” Faktów”” postanowiła nie informować o tym, że europosłowie Platformy Obywatelskiej głosowali za cenzurą Internetu. 3158

Przejdźmy do użytkowników. Czyje znaleziska najczęściej trafiają na główną?

Ciekawostka – jeśli przy nazwie użytkownika nie ma znaczka @ to oznacza, że osoba dodająca informację usunęła konto. Na głównej stronie pokazywana jest domena serwisu z którego pochodzi znalezisko w miejscu użytkownika. To trochę mylące, ale wiedząc o tym można swobodnie czytać dalej :)

Powyższy wykres można porównać z tym co znajduje się w oficjalnym rankingu Wykopu. Informacje pokrywają się (chociaż ranking liczony jest zapewne z kilku czynników).

Ilość nie zawsze oznacza jakość. Zakładając, że liczba wykopów jest miarą jakości to najlepsze treści przynoszą najwięcej wykopów. Kto zatem (średnio rzecz biorąc) dostarcza najlepszych treści?

I znowu pułapka średniej, podobna do wcześniejszej. Na wykresie wyżej, w nawiasie przy nicku użytkownika zazwyczaj mamy jedynkę – czyli jedno jego znalezisko znalazło się na głównej.

Weźmy więc 100 osób dodających najwięcej i z nich 20 z najwyższą średnią. Tym sposobem mamy listę użytkowników dodających dużo i dobre znaleziska:

Spróbujmy teraz podobnie do tagów poszukać wygrywających dzień wśród użytkowników:

Wróćmy do czasu dodawania znaleziska. Czy nowe informacje pojawiają się (początkowo w wykopalisku) o określonych porach dnia czy też jest to równomierne w ciągu całej doby? Oczywiście nie jest równomierne, bo odzwierciedla to cykl życia polskiego internetu (o ile można tak powiedzieć) – większość serwisów notuje ruch w ciągu dnia podobny do poniższego rozkładu:

Czy pora dodania ma wpływ na liczbę wykopów? Zatem czy jest jakiś wzór, który powie nam, że aby wejść na główną lepiej dodać znalezisko na przykład w piątek rano?

Z pełnych danych usunąłem wpierw ekstrema (zostały znaleziska z liczbą wykopów mieszczącą się w przedziale średnia +/- dwa odchylenia standardowe, czyli środkowe 95.5% wartości). Można coś knuć, że w dni robocze to raczej około południa trafiają się najlepsze kąski, w sobotę wieczorami, a w niedzielę około 10… Jednak po skali widać że różnice nie są takie wielkie i sukces jest raczej niezależny od pory dodania znaleziska.

Mało to ciekawe, wróćmy do naszych tagów.

Dla 30 najpopularniejszych tagów plus #afera sprawdźmy jaki procent tygodnia zajmowały znaleziska z tym tagiem. Czyli dzielimy cały zbiór na tygodnie i w każdym z tygodni liczymy ile razy wystąpił dany tag. Najpopularniejsze tagi w poszczególnych tygodniach to:

Najpopularniejsze tagi z całego okresu są także najpopularniejsze w poszczególnych tygodniach (wcale tak nie musi być, ale zazwyczaj tak będzie). Jeden tak może opisywać kilka znalezisk z danego dnia – to działa na jego korzyść. Nie dziwi więc najbardziej czerwony pasek przy #polska, #ciekawostki czy #świat albo #europa.

Widać jednak drobne wzmocnienia dla poszczególnych tagów w pojedynczych tygodniach. Pod lupę weźmy trzy tagi i znajdźmy dla nich tygodnie, w których były najbardziej intensywne.

Najpopularniejszy tydzień dla tagu #islam (10 najwyżej ocenianych znalezisk z tego tygodnia):

Data dodania Tytuł Opis Wykopy
2015-11-15 Nagranie z pierwszych sekund ataku podczas koncertu w Paryżu w Bataclan Theatre Jedna z osób obecna na koncercie zespołu Eagels of Death Metal nagrywała występ grupy. Zarejestrowała moment, w którym w Bataclan padają pierwsze strzały. 2122
2015-11-15 TVN wydanie specjalne o zamachach w Paryżu ilustruje… płaczącą muzułmanką. Telewizja TVN temat zamachów dokonanych przez członków Państwa Islamskiego w Paryżu zilustrował płaczącą muzułmanką. 1406
2015-11-15 Komentarze indonezyjskiego internetu na temat ataku we Francji + sprawa polska Cześć, Jako, że zawodowo zajmuję się Indonezją i znam biegle język indonezyjski chciałem przedstawić indonezyjski punkt widzenia na sprawę uchodźców oraz jak komentują te wydarzenie Indonezyjczycy oraz lokalne media. 2552
2015-11-16 Terrorysta odpowiedzialny za zamachy w Paryżu uciekł do Syrii Odpowiedzialny za zamach już poza kontynentem. Europa taka szczelna. 1851
2015-11-16 Rodzina zamachowca: on nie chciał nikogo zabić Terrorysta wysadził się ze stresu, nie chciał nikogo zabić! 1835
2015-11-16 Koran płonie na francuskiej ulicy! Po ostatnich aktach terroru we Francji, podczas manifestacji przeciwko wyznawcom jedynej, słusznej religii spalono ich świętą księgę… ( ͡° ͜ʖ ͡°) 1926
2015-11-17 Prosto z mostu – PILNE: ewakuacja stadionu w Hanowerze, mecz odwołany! Policja ewakuuje stadion w Hanowerze, mecz odwołany „“ze względów bezpieczeństwa””. 1622
2015-11-19 Jestem Rasistą! Jestem Ksenofobem! Jestem rasistą! To znaczy tak nazywa się mnie w moim własnym kraju. Dlaczego? Bo mówię głośno, że dzisiejszy Islam do zagrożenie dla świata. Bo mówię prawdę. 1743
2015-11-19 Skatowali go, bo porzucił islam. Życie uratowali mu polscy sąsiedzi Nissar Hussain trafił do szpitala z pękniętą rzepką, złamaną ręką i wstrząśnieniem mózgu po tym, jak został brutalnie pobity za to, że przeszedł z islamu na chrześcijaństwo. Napastników przegonili Polacy. 1997
2015-11-20 Nieopublikowany felieton Tomasza Olbratowskiego o muzułmanach Felieton Tomasza Olbratowskiego z 20 listopada 2015r. o muzułmanach. Z nieznanego (?) powodu Radio RMF FM nie opublikowało go na swojej stronie (tak jak robi to codziennie), a mija 12 godzin od jego wyemitowania. 4205

Można wnioskować, że popularność tagu miała związek z atakami terrorystycznymi (m.in. na Bataclan Theatre) w Paryżu.

Najpopularniejszy tydzień dla #sport:

Data dodania Tytuł Opis Wykopy
2016-08-07 Rafał Majka – Brązowy Medal – RIO 2016 – ZABAWNA WPADKA WYWIAD. Zabawna wpadka Rafała Majki w wywiadzie dla TVP po zdobyciu brązowego medalu IGRZYSK OLIMPIJSKICH!!! Rio De Janeiro. 1254
2016-08-07 Rio: Polscy siatkarze pokonali reprezentację Egiptu 3:0 Polscy siatkarze wygrali z Egipcjanami 3:0 (25:18, 25:20, 25:17) w pierwszym meczu tych ekip w grupie B w turnieju olimpijskim w Rio de Janeiro. W kolejnym spotkaniu biało-czerwoni zmierzą się we wtorek z Irańczykami. 1263
2016-08-08 Sztangista Tomasz Zieliński złapany na dopingu w Rio de Janeiro Przed startem na igrzyskach w Rio de Janeiro polski ciężarowiec Tomasz Zieliński został złapany na dopingu. 1684
2016-08-09 Rio: Polscy siatkarze pokonali reprezentację Iranu 3:2 Polscy siatkarze w drugim meczu na igrzyskach olimpijskich w Rio de Janeiro pokonali Iran 3:2(25:17, 25:23, 23:25, 20:25, 18:16) 1505
2016-08-10 Wszystko się da! Naprawimy too… 1755
2016-08-11 Rio 2016. Brązowa czwórka podwójna kobiet w wioślarstwie! Czwórka podwójna kobiet w składzie Monika Ciaciuch, Agnieszka Kobus, Maria Springwald, Joanna Leszczyńska zdobyła brązowy medal na igrzyskach olimpijskich w Rio de Janeiro! 1745
2016-08-11 Rio 2016: Polska – Argentyna 3:0! Kolejne grupowe zwycięstwo Polaków na IO. Idą jak burza! 1495
2016-08-13 Nasza Ewa zjadłaby maka – wywiad po awansie do półfinału Miło się słucha i patrzy 1095
2016-08-13 Piotr Małachowski srebrnym medalista Igrzysk Olimpijskich w Rio! Nasz dyskobol drugi w Rio i niemal od początku rzucał dyskiem na odległości, które były nieosiągalne dla jego rywali. W ostatnim rzucie pokonał go jedynie Niemiec. 1649
2016-08-13 Awans polskich badmintonistów po dramatycznym meczu Polacy obronili 3 lotki meczowe, wrócili ze stanu 12-17 w drugim secie, a potem pewnie wygrali trzeciego i awansowali do ćwierćfinału wygrywając grupę śmierci. 1471

Tutaj zaś widzimy popularność tagu #sport związaną z wynikami na olimpiadzie w Rio.

I jeszcze najpopularniejszy tydzień dla #afera:

Data dodania Tytuł Opis Wykopy
2015-12-14 Przekręt na 16 000ZŁ -admin NVIDIA banuje uczestników wg. swojego „“widzi mi się”” Gramy sobie GeForce CUP. Admin stwierdza, że nie podobają mu się bany i picki oraz, że gramy słabego lola. Kikis opisuje sytuacje na turnieju, która dziś miała miejsce. Turniej z pulą 16.000zł. Dodaje bo ostatnio była podobna sytuacja z administratorami podczas EGU. Tam ustawiali sobie mecze. 1277
2015-12-17 Krótka pamięć administracji Wykopu: własny player dla wszystkich użytkowników. Wykop pomimo swojej obietnicy wprowadził dzisiaj swój beznadziejny player dla zalogowanych użytkowników. Przypomnijmy im co obiecali nam 4 miesiące temu. 5082
2015-12-18 Referendum w sprawie przywrócenia poprzedniego odtwarzacza na Wykop.pl Z racji, że administracja jakoś nie pokwapiła się(jeszcze) do zajęcia stanowiska w sprawie wprowadzenia nowego odtwarzacza(czy też nakładki na youtubowy) czyli JWPlayer, który to przez wielu użytkowników(w tym i prze zemnie) został źle odebrany, proponuję przeprowadzić głosowanie w tej sprawie. 2083
2015-12-19 Oficjalne konto Wykop.pl na Youtube. Wykop to serwis, w którym użytkownicy wyszukują najciekawsze informacje znalezione w Internecie, następnie oceniają, komentują i polecają je swoim znajomym. Ta prosta idea wdrożona w życie sprawia, że Wykop jest zawsze aktualnym odzwierciedleniem tego, czym żyje Internet. 1206
2015-12-19 AMA – użytkownik youtube ze stażem 9 lat Z usług serwisu Youtube korzystam aktywnie od ponad 9 lat, zapraszam do zadawania pytań! 1408
2015-12-19 Wartość Google rośnie dzięki YouTube Duży wzrost oglądalności filmów w serwisie od Google powiększył wartość firmy o 68 miliardów dolarów. 1182
2015-12-19 YouTube odtwarzany w tle? To możliwe i wcale nie potrzeba roota! Rozwiązaniem jest FireTube, ale tej aplikacji oczywiście nie znajdziemy w sklepie Play. Mimo wszystko, cały proces jest w pełni legalny i nie ma mowy o „piraceniu”. 1306
2015-12-19 Konto @youtube na instagram. Posty: 514, 2.1m obserwujących. 1202
2015-12-19 DivX historia formatu – czyli jak sobie radzono przed erą YouTuba Zapewne wielu z was słowo DivX kojarzy się z nielegalnym formatem zapisu filmów lub ze swoją kolekcją filmów na CD legalnych inaczej. W poniższym artykule postanowiłem skrobnąć o tym czym DivX był i czym jest teraz. 1189
2015-12-19 NO TATA, ZNÓW NIE DZIAŁA TO WIDEŁO Nowe wideo na gwarancji… 1509

Nie jestem aż tak wytrawnym użytkownikiem Wykopu (przeglądam główną poprzez tego co wpada do RSSa, czasem coś dodam ze swojego bloga) aby rozeznawać się w jakichś #afera.ch, ale może komuś to coś mówi?

Rozeznaliśmy się w czasie dodawania znalezisk, użytkownikach i tagach. Ale skąd pochodzą informacje? Jakie serwisy (domeny) najczęściej trafiają na główną?

YouTube i (zapewne) śmieszne filmiki z kotkami albo wypadkami to coś dla czego wymyślono internet. Nie od wczoraj to wiadomo. Tutaj też to widać.

Wykop ma też swoją cześć pozwalającą na wpisanie jakiejś treści – to właśnie domena wykop.pl.

Dalej mamy wiadomości i tutaj już jest ciekawe. Nie Onet, nie Wirtualna Polska czy Gazeta.pl są dawcą najczęściej wykopywanych wiadomości. Jest to RMF FM (~5% wszystkich znalezisk na głównej) i Bankier (około 2%). O serwisie conowego.pl właśnie z tej analizy się dowiedziałem.

Spójrzmy jeszcze na popularność znalezisk z poszczególnych domen – nie tyle ich liczbę, co średnią wykopów na domenę (znowu: top 100 domen pod względem liczby znalezisk na głównej i z tego top 20 pod względem średniej liczby wykopów):

Za najbardziej interesujące uznawane są treści własne (publikowane w ramach odpowiedniej sekcji wykop.pl czy pokazywarka.pl). Ważnym źródłem jest Twitter, mniej Facebook. Akcje zbierana pieniędzy i pomocy innym (siepomoaga.pl) również wysoko – to powinno cieszyć.

Jakie słowa opisują znaleziska? Zobaczmy najpopularniejsze słowa z tytułów:

oraz opisów:

Polska, Polacy, policja, film (z wypadku?), praca, historia, inne kraje – to nie jest zaskoczenie po przeczytaniu i przeanalizowaniu powyższych wyników. Wykop to serwis prezentujący bieżące informacje, ciekawostki i żyjący trochę też samym sobą (#afera wszelaka). Jest dodatkowo pewne skrzywienie na wypadki i #polskiedrogi.

Jak tagi łączą się ze sobą? Czy widać grupy tagów, czy pewne tagi często występują razem? Jeśli tak – jakie z jakimi?

Policzmy ile razy razem występuje każda para tagów, wybierzmy z tego powiedzmy 250 najpopularniejszych połączeń i zobrazujmy na grafie (można po nim klikać i przeciągać):

Zobaczmy to samo bez tagów #polska i #ciekawostki, które zaciemniają obraz (występują najczęściej, a zatem i są często w parach z innymi):

Grafy to bardzo ciekawa dziedzina, pisałem o nich kiedyś na przykładzie warszawskich tramwajów. Wykorzystajmy tamtą wiedzę.

Stopień węzła (lub stopień koncentracji) opisuje, jak bardzo centralny jest węzeł sieci, czyli ile ma wchodzących i wychodzących krawędzi, albo inaczej mówiąc – ile innych węzłów jest z nim bezpośrednio połączonych (za pośrednictwem jednej krawędzi). W naszym przypadku – ile tagów występuje wspólnie z jakimś wybranym tagiem.

#Polska i #ciekawostki występują najczęściej, więc i najczęściej występują z innymi tagami. Z #polska łączy się 59 innych tagów (z wybranej grupy 250 najczęstszych połączeń – dla pełnych danych może być ich więcej).

Z całej tej listy (bardzo zbieżnej z listą najpopularniejszych tagów) najbardziej zainteresował mnie #4konserwy – co to za cudo?

No będzie, że to coś wspólnego z wiadomościami ogólnie… Sprawdźmy znaleziska z największą liczbą wykopów z tym tagiem:

Tytuł Opis Wykopy
Komisja Parlamentu Europejskiego przegłosowała cenzurę internetu! Art. 13 cenzurujący internet został przegłosowany 15:10 głosami komisji JURI, a art. 11 czyli podatek od linków 13:12. 10153
LISTA POSŁÓW PO GŁOSUJĄCYCH ZA CENZURĄ INTERNETU Są już wyniki imienne i mamy listę hańby posłów PO głosujących za cenzurą internetu. 5962
Dziennikarskie „“wykształcone”” gimby w mękach. Karol kończ, wstydu oszczędź! To jedna z najważniejszych win 3RP. Rozmontowana edukacja masowo produkująca takich ćwierćinteligentów. Masakra #jprdl 4966
Studentka prawa Studentka prawa siłą próbowała przeszkadzać ludziom zbierającym podpisy. Czmycha gdy okazuje się, że wzięła ze sobą zły kodeks. 4864
Polak broni kobietę w metrze w Sztokholmie. Reszta nie reaguje tak stanowczo. Eksperyment społeczny z poniżaniem i biciem kobiet w Sztokholmskim metrze. Tylko Polak zareagował stanowczo! 4604
IZU O TVN24: Zapraszacie mnie do TV i oczekujecie, że będę psioczył na Polskę? Izu opowiada o swojej wizycie w TVN24 4467
Izraelscy żołnierze strzelali do tłumu ostrą amunicją. 773 osoby trafione Sekretarz Generalny ONZ: „“To haniebna, perfidna zbrodnia””. Prawie 800 postrzelonych ostrą amunicją. Co najmniej 15 zabitych, setki ciężko rannych, wielu w stanie krytycznym. Brakuje krwi. 4280
Polska głosowała za cenzurą Internetu Cenzura Internetu i podatek od linków będzie obowiązywać w całej Unii Europejskiej jeśli przegłosuje ją Parlament Europejski 20 i 21 czerwca i zniszczy Internet w Europie. 4219
Mistrzyni świata w szachy nie chce bronić tytułu w Arabii Saudyjskiej z powodu dyskryminacji kobiet w tym kraju. Anna Muzychuk napisała, że nie chce jechać do kraju w którym będzie traktowana jak gorsza istota i będzie musiała chodzić z opiekunem w miejscach publicznych. Oświadczenie szachistki otrzymało 90 tys. polubień na Facebooku 4178
Działaczka HejtStop publicznie wyśmiewa na Facebooku niepełnosprawną osobę. Kojarzycie organizację Hejt Stop? Pewnie, wszyscy kojarzymy. W założeniach miała walczyć z nienawiścią w Sieci, a w praktyce sama ma nienawiść za oręż, a przekraczanie granic dostrzega tylko z jednej strony. Dzisiaj jednak… 4160
Harvard przyjmował białych od 1380 punktów a Afroamerykanów od 1100 punktów Biali i azjatyccy mężczyźni potrzebowali minimum 1380 punktów z egzaminu SAT aby dostać się na Uniwersytet Harvarda. Białe kobiety potrzebowały 1350 punktów a Afroamerykanie jedynie 1100 punktów. Uniwersytet został pozwany przez organizację „“Students for Fair Admissions”” 4158
„“Mówiłeś, że córka idzie na prawo do Wrocławia? Wyślę to kolegom z wydziału…”” Marcin Matczak, „” ekspert”” TVN, najnowsza gwiazda stacji, nazywany również”” nowym Petru””, grozi Twitterowiczowi, że uruchomi swoje kontakty i skontaktuje się z wydziałem prawa, gdzie studiuje jego córka 4149
93 letni żołnierz AK zawstydza swoją formą fizyczną 20-latków! Antoni Huczyński ps. Burza. Żołnierz AK, uczestnik Powstania Warszawskiego, wielokrotnie odznaczony. Przedwojenny sort! Ma 93 lata, a formy fizycznej i świeżość umysłu można mu tylko pozazdrościć! 4025
Ciri Netflixa nie będzie biała! Według wymagań kandydatka ma być nie starsza niż 18 lat i należeć do mniejszości etnicznej. 3946
Rząd pokazał nowy podatek. Miał dotyczyć najbogatszych, zapłacą go wszyscy… Rząd przedstawił wczoraj projekt dotyczący nowego podatku, jaki według deklaracji mają zapłacić najbogatsi Polacy. Tyle tylko, że to kłamstwo… 3921
„“Molestowanie”” Morgana Freemana uchwycone na taśmie. Jeśli ta pani chciała się pogrążyć i ośmieszyć to właśnie się jej udało. Żal tylko Freemana. 3898
Największa od dawna awantura na FB. „”Sylwia de Weydenthal gwałci małe… Takiej awantury na Facebooku nie było od dawna. Internet obiega informacja, że „Sylwia de Weydenthal gwałci małe dzieci”. Autorzy przekonują, że to „eksperyment badawczy, a admin sam zgłosił ten profil jako stronę obrażającą uczucia”.  Kim jest Sylwia de Weydenthal? To szefowa Facebooka… 3873
Ewa Chodakowska zastraszana i szantażowana za zadeklarowanie bycia katolikiem Nie skończyło się na kilku nienawistnych komentarzach tydzień temu: „“Ktoś zhakował moją skrzynkę mailową. (…) ktoś próbuje mnie zastraszyć, próbuje mnie szantażować, grożąc mi opublikowaniem fałszywych materiałów na mój temat. Daje wyraźnie do zrozumienia, że chce zaszkodzić mojemu wizerunkowi””. 3828
EU chce zakazać krytyki masowej imigracji! Krytyka migracji będzie podciągnięta pod „“hate speech”” i ma być ścigana jako przestępstwo. Media które dopuszczą krytykę migracji na swojej platformie zostaną zamknięte. Witamy w Nowym Wspaniałym Świecie! 3818
Na „“budowę”” atomu w Polsce, przez 4 lata codziennie wydawano po 566,8 tys. zł. Koszty związane z realizacją „“Programu polskiej energetyki jądrowej”” w latach 2014-2017 (do III kwartału) wyniosły łącznie 776 mln zł. To oznacza, że na „“budowę”” polskiego atomu w tym okresie codziennie wydawano po 566,8 tys. zł! 3808

Tagi mają za zadanie przyporządkować znalezisko do grupy. Odwracając sytuację możemy wyznaczyć te grupy na podstawie wspólnego występowania tagów. Dla wybranego fragmentu danych dostajemy kilkadziesiąt grup, opisanych tagami:

  1. afera, biologia, ciekawostki, ciekawostkihistoryczne, gruparatowaniapoziomu, historia, iiwojnaswiatowa, internet, komputery, liganauki, medycyna, nauka, policja, polska, prawo, rosja, sport, swiat, technologia, usa, warszawa, wydarzenia, wykop, zainteresowania, zdrowie
  2. 4konserwy, bekazlewactwa, europa, imigranci, islam, neuropa, niemcy, terroryzm, uchodzcy
  3. film, heheszki, humor, kino, kultura, muzyka, rozrywka
  4. drogi, kamerasamochodowa, kierowcy, motoryzacja, polskiedrogi, samochody, wypadek
  5. mecz, pilkanozna
  6. militaria, wojsko
  7. natura, przyroda
  8. psy, smiesznypiesek, zwierzaczki, zwierzeta
  9. astronomia, kosmos
  10. ekonomia, finanse, gospodarka, pieniadze
  11. syria, wojna
  12. gry
  13. krakow
  14. patologiazewsi
  15. biznes
  16. bekazpodludzi
  17. informatyka
  18. januszebiznesu
  19. fizyka
  20. chiny
  21. lotnictwo
  22. koty
  23. podroze
  24. oszukujo
  25. dzieci
  26. carboners
  27. eksploracjakomosu
  28. ligamozgow
  29. pomagajzwykopem
  30. praca
  31. wykopefekt
  32. ukraina
  33. uk
  34. francja
  35. pcmasterrace
  36. wroclaw
  37. samoloty
  38. turystyka
  39. poznan
  40. slask

Ze zgromadzonych danych chyba więcej nie da się wyciągnąć. Ciekawe byłoby przeanalizowanie grup użytkowników – czy istnieją koła wzajemnej adoracji, czy istnieją użytkownicy wykopujący tylko określone domeny a resztę zakopujący? A może tagi? Ale to nie dzisiaj, to pewnie też nie ja.

Miło będzie jeśli docenisz trud autora stawiając dużą kawę. A jeśli Ty albo Twoja firma potrzebuje przygotowania jakieś dedykowanej analizy – zerknij na odpowiednią stronę. Wpadnij też na Dane i Analizy na Facebooku – tam więcej takich smaczków (szczególnie dla praktyków).

2 komentarze do wpisu „Analiza wykopalisk z głównej strony Wykop.pl”

  1. Świetny materiał, przyda się do czarnolistowania tagów na wykopie, niemniej wykop jest miejscem gdzie jest niska kultura tagowania, co dobrze pokazuje znaleziska na głównej stronie o pedofilii, molestowaniu, kryminalistyce polskiej czy euroweeku otagowanych wyłącznie jednym tagiem #polska.

Dodaj komentarz